Excel czy arkusz kalkulacyjny Calc - Open Office?
W tym artykule zastanowimy się nad wykorzystywaniem arkusza kalkulacyjnego w pracy oraz poznamy funkcjonalność Open Office.
W swojej pracy wykorzystuję i oprogramowanie firmy Microsoft – Ms Office, a także OpenOffice. Jak wiadomo, program typu arkusz kalkulacyjny jest wykorzystywany w każdej firmie. Nie będziemy się tu rozwodzić nad koniecznością ich zastosowania – ponieważ jest to już oczywiste.
Spróbujemy natomiast określić różnicę między tymi arkuszami kalkulacyjnymi i porównamy koszty.
Zastanawiając się, dlaczego, w większości używamy, MS Office na co dzień, dochodzę do jednego wniosku: główną rolę odgrywa tu przyzwyczajenie i stare nawyki oraz po prostu niewiedza.
Większość z osób, które uczestniczyły w szkoleniach z zakresu obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel, nie zdawało sobie sprawy z faktu, że istnieje coś innego niż Excel z MS Offica.
Druga sprawa – to kwestia obsługi oprogramowania. Większość osób od dawna posługuje się arkuszem kalkulacyjnym Excel i nie zamierza zmieniać swoich nawyków. Część z nich nie posiada wiedzy o rozmieszczeniu menu czy umiejscowieniu różnego rodzaju funkcji.
Ale tu pojawia się pytanie – czy w momencie kiedy zaczynaliśmy swoją przygodę z Excelem w wykonaniu Microsoft to wszystko było takie oczywiste?
Odpowiedź na to pytanie brzmi oczywiście – nie wszystko. Analogia do tego – to poświęcić minimum czasu aby opanować różny rozkład menu i poznać dodatkowe funkcje arkusza kalkulacyjnego OpenOffice Calc. Nalezy przy tym podkreślić, że funkcje i sposób pracy jest właściwie identyczny na obu programach.
Następna sprawa to kompatybilność – a z tym bywa różnie – ale nie można zarzucić OpenOffice, że "pozostaje w tyle". Zawsze na każdy problem znajdzie się rozwiązanie, co postaram się udowodnić w dalszej części tego artykułu.
Kolejna kwestia to koszty.
W czasach kryzysu zaczynamy się zastanawiać, czy po prostu nas na to stać, nie mówiąc już o instytucjach Państwowych, które w końcu wydają Nasze pieniądze. Ale ja postaram się omówić tę sprawę z punku widzenia małej i średniej firmy.
Pakiet MS Office zawierający składniki: popularnego Excela oraz Worda, Pawer Pointa rzadko Accessa to koszt ok. 400,00 zł na jedno stanowisko. Pakiet OpenOffice – zawierający Arkusz kalkulacyjny Calc, edytor tekstu Writer, prezentacje multimedialne Imperss, bazy danych Base – 0,00 zł.Wniosek jest prosty – za używanie OpenOffice nie zapłacimy nic.
Dlaczego więc używamy nadal Excela z pakietu MS Office? Jak już wspomniano, wiele zależy od kwestii przyzwyczajenia. Ale zastanowić się należy, czy w dobie kryzysu stać nas na przyzwyczajenia?
Oczywiście, kontrargumentem będzie odpowiedź, iż program najlepszy to taki, który jest najlepszy dla danego użytkowania. Ale to też kwestia względna.
Porównajmy więc na początek wygląd interfejsu obu programów:
Arkusz kalkulacyjny Calc – wygląd programu
Arkusz kalkulacyjny Excel – wygląd programu
Czym więc tak naprawdę się różnią oba arkusze kalkulacyjne:odpowiedź brzmi wyglądem ikonek.
Kompatybilność Excela i Calca
Z kompatybilnością obu programów mogą zdarzać się problemy. Ponieważ arkusz kalkulacyjny OpenOffice.org Calc, w wypadku dużego skomplikowania funkcji i formuł, czy też nadmiaru formatów może niedokładnie otwierać pliki Excela. Zazwyczaj jednak nie ma z tym żadnych problemów. Calc potrafi też zapisywać pliki w formacie .xls, .xlt, .xml. Posiada też bezpośredni import do formatu PDF.
Licencja programu OpenOffice jest darmowa, a jej warunki pozwalają na jego instalację na dowolnej liczbie komputerów i używanie go w dowolnym celu.
W swojej pracy bardzo często mogę obserwować, w jaki sposób jest wykorzystywany arkusz kalkulacyjny Excel. Przede wszystkim używamy go do tworzenia tabel, tworzenia analiz czy też wykresów.
Rzadko jednak wykorzystujemy nawet w 50% funkcje arkusza kalkulacyjnego Excel. W związku z tym, może warto „przesiąść” się na coraz bardziej popularny pakiet OpenOffice i cieszyć się w pełni funkcjonalnością arkusza kalkulacyjnego. Oczywiście, pod warunkiem, że program spełnia nasze oczekiwania.
Dochodzi tu jeszcze jedna kwestia: jak najszybciej i najefektywniej wykorzystać arkusz kalkulacyjny w codziennej pracy? Tu oczywiście przychodzi z pomocą Akademia Komputerowa AkKom oferując swoje szkolenia. Oczywiście, szkolenia jak można zauważyć, nie są darmowe. Ale jeżeli porównamy ceny obu programów – Excel – Calc, ceny zaczynają być względne. Można mieć pakiet biurowy za darmo i wdrożyć oprogramowanie po niskich kosztach lub zapłacić za program i zapłacić jeszcze więcej za wdrożenie programu. Wnioski należy wyciągnąć samemu.