Excel Power Query - pobieranie, łączenie i transformacja danych
Zakres szkolenia obejmuje wykorzystanie Power Query do pobierania, transformacji i modelowania danych pochodzących z wielu źródeł. Wykorzystanie narzędzia Power Query w Excelu umożliwi szybką analizę i raportowanie dużych zbiorów danych o skomplikowanej strukturze.
Power Query zapewnia automatyzację powtarzalnych czynności, co sprawia, że w łatwy i szybki sposób można wykonywać nawet najbardziej skomplikowane obliczenia i przekształcenia. Zamiast czasochłonnego powtarzania tych samych czynności w Excelu, stosowania skomplikowanych formuł lub tworzenia makr, można wykorzystać Power Query.
Power Query w szybki sposób dokonuje elastycznej analizy danych pobieranych z różnych lokalizacji. Za pomocą Power Query można pobierać dane pochodzące z wielu plików równocześnie, z wielu baz danych, czy też z programów typu SAP. Dane można łączyć i konsolidować w dowolny sposób, przekształcać i dokonywać na nich obliczeń.
Korzyści wynikające ze szkolenia:
- przyspieszenie procesu analizy danych
- automatyzacja wykonywanych operacji
- łatwe pobieranie i łączenie danych z różnych źródeł
- sprawna poprawa i transformacja danych na potrzeby raportowania
- przekształcanie danych i korekta błędów w zbiorach źródłowych
- błyskawiczna analiza dużych zbiorów danych
- intuicyjna konsolidacja i scalanie danych z wielu źródeł
- wygodne tworzenie raportów z danych po transformacji
- automatyzacja odświeżania danych
Po ukończeniu szkolenia każdy z uczestników otrzymuje certyfikat, potwierdzający uczestnictwo.
Materiały szkoleniowe
Podczas szkolenia dostępne są następujące materiały szkoleniowe
- szczegółowy skrypt omawiający zakres przekształceń możliwych do dokonania w Power Query
- po szkoleniu każdy z kursantów otrzymuje także ćwiczenia praktyczne przerabiane na szkoleniu na swój adres e-mail.
Opieka poszkoleniowa
Przez 12 miesięcy po ukończeniu szkolenia, zapewniamy naszym kursantom opiekę poszkoleniową. Każdy uczestnik szkolenia może skontaktować się z wykładowcą drogą telefoniczną, e-mailową bądź odbyć konsultacje z wykładowcą w siedzibie naszej firmy.
Wprowadzenie do Power Query
- Omówienie dodatku Power Query – opis interfejsu
- Sposoby komunikacji Power Query z Excelem
- Prezentacja prostej analizy danych w oparciu o Power Query, czyli: pobierz i przekształć dane
Pobieranie danych za pomocą Power Query
- Pobieranie danych z bieżącego pliku Excela po przekształceniu danych na obiekt Tabela
- Pobieranie danych z pików Excela, CSV, tekstowych
- Pobieranie danych z wielu plików z wybranego folderu
- Pobieranie danych z Internetu
- Pobieranie danych z baz danych np. Accsess i programów typu SAP
- Pobieranie danych z ODBC
Transformacja i przekształcanie danych za pomocą Power Query
- Przekazywanie danych do pliku Excela poprzez kreowanie tylko połączenia albo wstawianie danych na arkusz
- Pobieranie danych ze stron internetowych i zwracanie tabel danych do Excela, proste odświeżanie
- Pobieranie danych z pików Excela, CSV, tekstowych i tworzenie tylko połączeń z danymi
- Przekształcanie i korekta danych pobranych za pomocą Power Query
- Operacje na kolumnach i wierszach:
- Zmiana kolejności kolumn, przenoszenie kolumn jako pierwszych lub ostatnich, kopiowanie wybranych kolumn
- Ustawianie pierwszego wiersza jako nagłówków kolumn
- Usuwanie pustych wierszy, usuwanie wybranych kolumn i wierszy
- Usuwanie wierszy ze zduplikowanymi danymi lub błędami
- Sortowanie i filtrowanie danych
- Dodawanie kolumny indeksu (kolumna liczby porządkowej)
- Praca z tekstami i liczbami:
- Zmiana formatu wybranych danych (określenie właściwego typu danych: zmiana liczb na prawidłowe liczby, zamiana dat, prawidłowa forma danych binarnych)
- Poprawa wielkości liter – zmiana na litery małe, litery wielkie lub z wielkiej litery
- Zamiana wartości w kolumnach
- Podział danych tekstowych na kolumny
- Wyodrębnianie fragmentów danych
- Łączenia danych tekstowych i tworzenie nowych kolumn
- Łączenie tekstów i liczb (wcześniejsza zmiana liczb na teksty)
- Uzupełnianie brakujących danych, wypełnianie pustych komórek wartościami znajdującymi się powyżej lub poniżej pustych komórek w zaznaczonej kolumnie
- Zamiana wartości (np. wyodrębnianie części całkowitych i dziesiętnych, zaokrąglenia, zmiana danych ogólnych na daty i czas)
- Obliczenia w Power Query
- Kolumna obliczeniowa – obliczenia przy użyciu prostych formuł dodawania/odejmowania i mnożenia/dzielenia
- Kolumna warunkowa – zastosowanie funkcji IF (JEŻELI) do tworzenia nowej kolumny z wartościami stałymi, wartościami z innych kolumn lub obliczeń
- Tworzenie kolumn z numerem roku, z numerem lub nazwą miesiąca / dnia tygodnia, numerem kwartału, itp.
- Obliczanie wartości ze względu na warunki za pomocą narzędzia Grupowania danych. Zliczanie danych po kategoriach i podkategoriach (suma, średnia, mediana, minimum, maksimum, zliczanie wszystkich lub unikatowych wierszy)
- Poprawa konstrukcji danych pobranych za pomocą Power Query do formy umożliwiającej dalszą analizę danych
- Transpozycja tabeli
- Transpozycja wybranych kolumn – kolumna przestawna (Pivot Columns)
- Konwersja danych z postaci tabelarycznej na konstrukcję bazodanową – anulowanie przestawiania kolumny (Unpivot Columns)
- Łączenie i konsolidacja tabel, wyszukiwanie danych
- Konsolidacja danych z wielu zapytań (tabel) po nazwach nagłówków kolumn za pomocą narzędzia Dołącz zapytania
- Tworzenie tabel zbiorczych z danych pochodzących z wielu arkuszy
- Dołączanie wielu zapytań z wielu skoroszytów lub plików tekstowych
- Wyszukiwanie i porównywanie danych z zapytań (tabel) za pomocą narzędzia Scal zapytania – scalanie do istniejącego zapytania
- Scalanie dwóch zapytań i tworzenie wyników łączenia jako nowe zapytanie
- Operacje na kolumnach i wierszach:
- Rekordy, listy i tabele
- Wyświetlanie szczegółów dla poszczególnych rekordów scalonej tabeli
- Rozwijanie kolumn ze scalonej tabeli
- Agregowanie wartości ze scalonej tabeli wraz z dokonywaniem obliczeń
- Tworzenie raportów i wizualizacja danych
- Tworzenie tabeli przestawnej na podstawie zapytania
- Prezentacja danych na wykresach
- Zastosowanie fragmentatorów
- Tworzenie pulpitu menedżera (dashboard)
- Odświeżanie wyników zapytań po zmianie danych
- Zmiana wartości danych w istniejących plikach
- Dopisywanie nowych danych, jako nowe wiersze w istniejących zapytaniach
- Zmiana źródła danych
- Kontrola i usuwanie wykonywanych kroków (czynności)
- Sprawdzanie wybranych kroków na pasku formuły
- Praca z zastosowanymi krokami przekształcania danych
- Usuwanie zastosowanych kroków
- Edycja i modyfikacja zastosowanych kroków
Po ukończeniu szkolenia z zakresu wykorzystania Power Query do analizy i raportowania danych każdy z kursantów otrzymuje certyfikat
Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatów. Specjalnie przygotowane ćwiczenia z zakresu wykorzystania narzędzia Power Query, umożliwiają tworzenie przekształceń i transformacji danych. Dzięki takiemu sposobowi prowadzenia zajęć, każdy z uczestników nabywa praktycznej wiedzy, którą może zastosować podczas codziennej pracy.
Szkolenia organizowane są w małych 10 osobowych grupach. Co zapewnia możliwość komfort pracy każdego z kursantów. Uczestnicy pracują na stanowiskach komputerowych zaopatrzonych w program Excel (Power Query).
Podczas szkolenia przewidziano 3 przerwy na poczęstunek (kawa, herbata, soki, ciastka).
Szkolenia prowadzone w Akademii Komputerowej AkKom mogą również przybierać formę dedykowaną, która pozwala na organizację szkolenia zamkniętego, w którym biorą udział pracownicy tylko jednej, zlecającej szkolenie, firmy. W opcji szkoleń dedykowanych możliwa jest także modyfikacja planu szkolenia pod kątem potrzeb i oczekiwań Klienta. Takie szkolenia organizujemy już od 6 zgłoszonych osób, również w siedzibie firmy Klienta na terenie całego kraju (zapewniamy sprzęt komputerowy – laptopy, rzutniki).
Wszyscy uczestnicy szkoleń Akademii Komputerowej objęci są dwunastomiesięczną opieką poszkoleniową. W tym okresie każdy kursant może zwrócić się do wykładowcy z problemem w zakresie materiału omawianego na szkoleniu (kontakt e-mailowy, telefoniczny, konsultacje osobiste).